TIM LINGHAUS – memory sketches
What is a memory? Is it a residue of our past conjured into being by pictures in our minds? Is it our former self communicating with our present one or the other way around? Is it a recurring emotion or smell we notice in a déjà vu or a daydream? Is it an individual sum of those aspects? What I know is that memories help me to define who I am. They establish connection between me and everything that is not present or future – sometimes sharp and palpable, more often soft and frail. Unfortunately, some memories fade away irrevocably. Hence, I am quite afraid of losing them.
The idea behind memory sketches is to give particular memories a form, to preserve them if you like. So I compiled a collection of my most precious memories like bringing our grandma to the hospital in an RV, crossing the inner-German border in Bornholmer Street for the first time shortly after the fall of the Berlin Wall in 1989, the moment of coming home from graduation, my dad’s funeral and trying to communicate with him via a radio, just to mention a few. All in all, it’s a collection of intimate moments covering a time frame of roughly twenty years. The oldest memories go back to my childhood/youth in the 80s and 90s, the latest one goes back to 2002, year of my father’s passing.
The most important instrument on the album is definitely my upright piano which is way older than the oldest memory I possess. In the summer of 2016 I bought one expensive and three cheap microphones and started recording first sketches. Sometimes it was very easy but there were also moments of frustration when I couldn’t find the right melody to embody what the memory encapsulates.
However, it is not only the upright piano that creates the sound of memory sketches. Having grown up in the 1980s I have been surrounded by the sounds of synthesizers quite naturally. There was no doubt I had to use them for this album. In addition, I invited Sebastian Selke (CEEYS) to play cello on a few tracks and I also recorded a lot of noise which emphasises the vague/blurry quality of most of the memories. The whole production process took me more than a year. Everything was recorded in my living room studio Wallring Cabin.
Eventually, this album is like a drive through the years of my past life and the past lives of family members from one material point to the other, it is a reflection on time, life and death.
On the other hand, it is nothing more than music.
Tim Linghaus, December 2017
記憶とは何か。それは我々の過去の破片が脳裏に映像として思い出されるものか。それは前の自分が現在の自分に話しかけている現象、またはその逆の現象のことなのか。それはデジャヴや白昼夢で繰り返される感情及び匂いのことか。また、これらを総和したものなのか。私にとって記憶とは、自分とは何者かを明確に出来るものである。時には鋭く明白に、大抵はぼやけて脆いが、自分と非現実や未来に存在するものとの結びつきを持たせてくれる。残念ながら、徐々に消えていく記憶もある。だから、それらを失うのを私は恐れている。
このmemory sketch(メモリースケッチ)の背景には、特定の記憶を形に変えて残すという考えがある。そのため、ここには自分が大切にしてきた記憶の数々を集約している。例えば、祖母をRVに乗せて病院に連れていったことや、1989年にベルリンの壁が崩壊して間もない頃に初めてBornholmer通りでドイツの境界線を渡ったことや、卒業式が終わった後に家に帰ったことや、父の葬式でラジオを使って彼と話せないか試みたこと等々がある。これら全ては、約20年に渡る私的な記憶のコレクションである。最も古い記憶は80年代から90年代の子供時代まで遡り、最近のでは父が亡くなった2002年の記憶である。
今回のアルバムで最も大事な役割を果たしている楽器は、私の古い記憶よりもかなり古いアップライトピアノである。2016年の夏、高級マイク1本と安いマイク3本を購入し、一つ目のスケッチのレコーディングを開始した。簡単に作業が進むときもあったが、記憶に結びつく相応しいメロディーがなかなか見つからず意気消沈するときもあった。また、メモリースケッチの楽曲制作にはアップライトピアノ以外の音も使用した。シンセサイザーの音を聴いて1980年代を過ごした自分としては、今回のアルバムでこの楽器を使用することは自然の成り行きであった。そして、Sebastian Selke (CEEYS)を招きチェロを数曲に演奏してもらい、曖昧でぼやけた記憶の印象を強調するために膨大な数のノイズを録音した。全体のプロセスに一年以上の時間がかかった。全ての録音は、自宅のスタジオWallring Cabinにて作業された。
最終的に、このアルバムでは自分自身の過去や家族との想い出を駆け巡り、時間や生や死について省察する作品となった。
同時に、これはただの音楽でしかない。
Tim Linghaus, December 2017
和訳:長沢一郎
TIM LINGHAUS – Memory Sketches
3.30.2018 RELEASE.
01. LOOKING FOR DAD IN RADIO NOISE
02. COMING HOME FROM GRADUATION, PT. I (YEARBOOK)
03. DRIVE ME SOMEWHERE NICE
04. CROSSING BORNHOLMER
05. INTO THE DARKER ARCHITECTURE OF YOURS
06. C IN SCHOENHAUSER
07. RX
08. ME IN YOUR REAR-VIEW MIRROR (BOYS DON’T CRY)
09. D(E)AD EYES
10. GRANDMA’S DEATHBED, PT. V (ROXY MUSIC IN THE RV)
11. FUNERAL FOR DAD, PT. II (IT WAS NICE TO HAVE KNOWN YOU)
12. WE WILL NEVER COME BACK HERE AGAIN (LAMENT)
13. ADVENTURE PARK
14. SONG FOR S
15. I WAS ATOMS AND WAVES
16. YOU IN OUR REAR-VIEW MIRROR (CEMETERY CAR PARK)
written and mixed by tim linghaus
mastered by emil thomsen
cello by sebastian selke
recorded at wallring cabin
artwork by alexander hanke / zum heimathafen
a&r – akira kosemura
art direction – shin kikuchi
sales promotion – kazumitsu yoshida, romain meril and matthieu burel
production management – SCHOLE INC. & 1631recordings
Tim was born in the GDR in the early 1980s. He made his first experiences with making music when he discovered his father’s RX 11 and guitars when he was a young boy. During his school and university years he played guitar in a couple of bands that touched different genres ranging from metal to singer/songwriter. Today, Tim’s music is mainly based on piano, synthesizers and noise.
1980年代初頭、ドイツ生まれ。
少年の頃に父が所有していたRX11とギターを発見し音楽制作を始める。学生時代には、メタルからシンガーソングライターまでジャンルを問わず幾つかのバンドでギターを演奏した。現在では、ピアノ、シンセサイザー、及びノイズを音楽の基本としている。2018年、1st フルアルバム「memory sketches」を発表。